Isnin, September 02, 2013

P.Ramlee VS Gangster Samseng

Kewujudan gangster dan samseng dalam masyarakat melayu telah bermula sejak dahulu lagi. Kisah masyarakat ini telah banyak difilemkan oleh Allahyarham Tan Sri P.Ramlee antaranya cerita berbentuk komedi "Pendekar Bujang Lapok".

Mempelajari ilmu persilatan adalah suatu alternatif kepada masyarakat apabila mereka seringkali berhadapan dengan masalah gangsterisme.

Ini cerita dulu iaitu apabila tidak ada undang-undang dan kerajaan yg telus dan boleh dipercayai. Harap-harap sekarang tidaklah seperti dulu. Justeru, kita inginkan sebuah kerajaan yang mengamalkan undang-undang yang telus dan boleh dipercayai.

Walaubagaimanapun ilmu persilatan tetap sesuai dipelajari walaupun pada masa sekarang bukan semata-mata untuk berhadapan dengan samseng-samseng.

Sinopsis Pendekar bujang lapok:

P.Ramlee, Aziz dan Sudin berguru ilmu persilatan dengan Pendekar Mustar setelah menyaksikan sendiri kehandalan Pendekar Mustar berlawan dengan samseng-samseng di Penambang. (Gangster upahan Datuk yg memiliki syarikat perkapalan hehe... Lakonan Ahmad Nisfu)

Dalam perguruan tersebut, Ramlee, Aziz dan Sudin terpaksa melalui Cobaan memantapkan ilmu dan keberanian iaitu mesti bersendirian di tempat yg sunyi dan di malam yg gelap. Ini dipanggil Suluk. Bacaan ketika suluk dalam cerita tersebut hanyalah untuk komedi dan bukanlah melambangkan yang sebenarnya.

Namun ketiga-tiga mereka gagal dalam ujian tersebut termasuk Ramlee. Ramlee gagal dalam cubaan ketika berhadapan dengan Geng Hantu Jepun. (Macam gangster juga). Hantu bawa geng kata P.Ramlee.

Walaubagaimanapun mereka bertiga akhirnya tetap mendapat gelaran pendekar setelah berjaya menyelamatkan anak gadis Tok Guru (Pendekar Mustar) dari cengkaman samseng-samseng tersebut.

Cerita tamat...

Hahaha... Maaf Sekadar hiburan sahaja... harap terhibur... :)

Tiada ulasan:

Disqus for Jalanan Hamba