Jumaat, Oktober 05, 2012

Ulasan Sekitar Bajet 2013 di Facebook



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Menteri Kewangan Malaysia sedang membentangkan belanjawan 2013 bermula jam 4.00 pm pada 28 September 2012 (Jumaat) di Parlimen.



Ramai menganggap belanjawan yang dibentangkan Datuk Seri Najib ini merupakan belanjawan pilihanraya” yang bertujuan untuk membeli sokongan rakyat dengan pemberian yang banyak secara sekali atau “one-off”.

Antaranya ialah pemberian BR1M bagi kali kedua yang lebih dikenali sebagai BR1M 2.0. Selain dari pemberian RM 500 bagi setiap keluarga yang jumlah pendapatan bawah RM 3000 sebulan,pemberian (BR1M) diperluaskan lagi kepada individu bujang sebanyak RM 250 dan rebat RM 200 telefon pintar untuk belia berumur 21-30 tahun yang berpendapatan RM 3,000 ke bawah.

Belanjawan yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Razak, kesemuanya berjumlah RM 251.6 bilion. Defisit negara daripada perbelanjaan belanjawan itu dianggarkan pada paras empat peratus dari keluaran dalam negara kasar (KDNK) bagi 2013.



Berikut adalah ulasan sekitar bajet 2013 di facebook.


Ini bajet panik kerajaan kerana ia berasaskan pemberian yang diumumkan dan di akhirnya memang menyeru harapan rakyat supaya bagi peluang kepada Umno-BN sekali lagi.
Kerajaan panik dengan gelombang kebangkitan rakyat. Bajet yang tidak mengetengahkan reformasi kepada struktur ekonomi.
Ada lagi unsur ketirisan dan nak kayakan kroni bukan untuk rakyat.
Dengan hutang negara telah mencecah RM476billion hutang negara, kerajaan masih tidak mengemukakan langkah untuk membawa pulang semula RM1.08 trilion ke dalam negara. MINTA NYAWAAAAA...


Sebab nak bagi gula-gula la ni... Gula-gula pilihanraya.. Subsidi gula terpaksa dikurangkan 20 sen... bila Subsidi gula dikurangkan 20 sen, harga gula akan naik. Bila harga gula naik, semua harga makanan berasaskan gula akan naik... bila semua harga makanan berasaskan gula naik.. entahlah apa lagi yg akan naik selepas budget gula-gula ni...


Elmid Banjar
29hb September‎ melalui ‎mudah alih
Sebagai menunjuk rasuah jenayah terkutuk yang mesti cegah, bn mesti ditolak di pilihanraya akan datang kerana membentangkan budget dalam bentuk rasuah


Saya tidak nampak bagaimana peruntukan rebat RM200 untuk pembelian smartphone dapat mengurangkan masalah sosial golongan muda atau dapat menjauhkan mereka dari budaya 'materialistik' atau dapat meningkatkan daya saing mereka dalam universiti/kerjaya. Saya merasakan peruntukan tersebut boleh disalurkan ke arah yang lebih baik. Mungkin bonus RM200 untuk bantuan mendirikan rumah tangga?



Kenapa dlm bajet tak sebut soal kesihatan bagi rakyat? Bil hospital tak kira swasta dan kerajaan meningkat tinggi. saya selalu berdepan dgn rakyat masalah ini. Ada dua perkara yg dihadapi oleh pesakit, kos ubat dan kos rawatan. Kementerian kesihatan sudah sewajarnya buka farmasi jual ubat subsidi.. pesakit diberikan resit ubat, hantar ke farmasi kementerian kesihatan.. Ubat dihantar terus ke hospital yang berkenaan, pesakit hanya bayar kos rawatan dan bukan ubat. — di ‎Pejabat Barisan Nasional P124 Bandar Tun Razak‎.



... ada tak dalam belanjawan peruntukan untuk melawan gejala dadah, sampai orang tua di kampung pun risau untuk tidur takut rumah kena masuk, dulunya di kampung rasanya masalah ini tak begitu ketara.



Ali Abu
Semalam‎ melalui ‎mudah alih
Najib tidak mesra murid

Sepatutnya bajet aritu menyediakan peruntukan khas kpd setiap sekolah kebangsaan utk membina atau membeli loker bagi murid2 di setiap kelas atau koridor sekolah. Bilo ado loker tersebut x perlu lah para murid membawa kesemuo buku teks dan buku latihan ke sekolah.

Karang bebudak ni bwk beg lg bosa drpd diorg. Mengalahkan beg pramugari. Hoi xdo perasaan kesian kek bebudak ni kor? Muhyidin mano kau, jgn nk main sorok2 pulak.
Langgani · Isnin

bajet najib menunjukan bajet budak bodoh org tua tapi akai mcm budak tadika kemas...????
rebet rm 200 beli tel 3G....??siapa pembekal tel 3G itu..??tentu la kroni najib yg bodoh lagi sangap....akai letak di lutut..??rakyat mahu minyak murah,barangan2 murah ,kehidupan yg selesa bukan mau bagi pd anak2 muda tel 3G tapi line kena bayar ...akai najib dan pemimpin2 umno mcm lembu kak jat saja...???rakyat mahu keperluan hidup yg manpu utk meneruskan kehidupan....??tak kan nak amkan HP ..kerja tak dak juga ..??booooohhhhhhhh umno...
 — ‎bersama ‎Zamzuri Mohamed Tahir‎, ‎Mazlan My‎, ‎Quedine Paroi‎ dan ‎‎28‎ yang lain



Kesimpulan Yang Dapat Dibuat Setelah Membandingkan Bajet PR Dan Bajet BN.. Bajet BN Lebih Kepada Bajet Pilihanraya.. Pemberian Banyak "Imbuhan" Secara One-Off Hanyalah Bersifat Sementara Serta Golongan Kaya Bertambah Kaya, Golongan Miskin Bertambah Papa. Bagi Bajet PR Pula, Kekayaan Negara Diagih Kepada Rakyat Secara Sama Rata Serta Lebih Memberikan Kesenangan Kepada Rakyat Dalam Jangkamasa Panjang Seperti Mansuh Tol, Mansuh PTPTN, Elaun RM500 Untuk Guru, Royalti Minyak 20% Untuk Negeri Yang Berhak Termasuk Sabah; Sarawak, Kenaikan Imbuhan Buat Anggota Polis, Kurangkan Harga Minyak, Lebuhraya Dari Sabah Ke Sarawak, Elaun Khas Untuk Surirumah Dan Banyak Lagi... Sebagai Rakyat, Pilihan Ditangan Kita... Bak Kata Lagu Yang Diubahsuai Oleh DS Anwar, "Madu Ditangan Kanan Mu, PR.. Racun Ditangan Kiri Mu, BN.. Aku Dah Tahu Mana Satu Pilihan Mu"...



Kesan dari Budget gula2 2013 baru2 in dah mula terasa.. Terkini harga gula dah mula naik. Ekoran dari kenaikan harga gula ini, barang2 makanan lain yg berasaskan gula akan turut menyusul.. tunggu dan lihat... Ini belum lagi pilihanraya... Selepas pilihanraya nanti, jika masih lagi drebar yg sama maka banyak lagi kenaikan2 harga barang yg bakal menjadi hadiah atau kejutan buat rakyat...

Klik pada gambar untuk mengetahui cerita selanjutnya



P/s : 

Kan betul tu.. Harga gula dah mula naik. Harga barang-barang lain pun akan turut naik selepas ini.



4 ulasan:

Kota Sekampung berkata...

SELAMAT BERKARYA SAHABAT...

nur azian berkata...

slmt menulis benda2 yg best :)

Najmi Mukhtar berkata...

Nice Post & dah Follow anda :)

By the way, mari melawat blog ini, Menjual Kereta dengan harga yang boleh di runding, kereta memang TIP TOP:

http://garajkereta88.blogspot.com/

Seri Bahasa berkata...

asalkan jangan terlepas dari mulut harimau, masuk kemulut buaya dah lah...

apapun malaysia still the best...

Disqus for Jalanan Hamba