Sabtu, Julai 10, 2010

Seni Bela Diri Jurus Batin Tapak Suci

Gambar Hiasan
Seni Bela Diri Jurus Batin Tapak Suci merupakan sejenis silat yang mempunyai unsur-unsur kebatinan. Silat ini pernah berkembang di beberapa tempat di Kelantan, Malaysia sekitar era 80an.

Persilatan ini mempunyai 2 bahagian iaitu bahagian seni dan bahagian kebatinan. Pada bahagian seni seseorang itu perlu melatih diri menggunakan kekuatan tapak dan tubuh badan. Manakala pada bahagian kebatinan pula seseorang itu perlu memohon dan berzikir pada Allah Taala serta beramal dengan amalan yang diberikan.

Silat ini juga mempunyai jurus batin iaitu pukulan dalaman.

Ada beberapa gelanggang yang sedang berkembang di Kelantan era 80an. Antaranya ialah gelanggang yang terletak di Taman Koperatif, Kota Bharu dekat dengan Taman Tanjung Chat dan SMKB.

Ahli-ahli Tapak Suci yang lama dan yang baru sudah tentu ingin mengetahui perkembangan Silat Tapak Suci ini. Justeru itu sebarang maklum balas dari mereka yang pernah menjadi ahli Tapak Suci di mana sahaja mereka berada amatlah dialu-alukan. (Ahli 1987 Tanjung Chat)

54 ulasan:

Roslan Haji Mohammed berkata...

Assalamu'alaikumwarahmatullah
Tapak Suci masih ada, Alhamdulillah. Guru-guru yang dulu ada yang meninggal seperti Tok Wan Daud dan Ayah Soh, tapi perguruan masih bersambung cuma ketiadaan gelanggang. Silaturrahim antara ahli lama masih terjalin. Kadang2 buat perjumpaan, rasmi dan tidak rasmi. Saya - Roslan SM Vokasional Tanah Merah

Roslan Haji Mohammed berkata...

Sambungan,
Saya belajar di gelanggang depan rumah Tok Wan Daud dari 1989. beberapa tahun kemudian berpindah ke gelanggang baru yang lebih luas dekat dengan tapak asrama Kolej teknoloji darul naim. Sekarang gelanggang tak ada, guru-guru tua dah meninggal. Anak Tok Wan (Abang Aziz JPJ) InsyaAllah menjadi penyambung wakil guru. Ahli-ahli lama masih berhubung dan kita memang mengalu-alukan perjumpaaan dengan geng lama. Kalaupun tak dapat berlatih, kita boleh bertukar-tukar pengalaman. Terlalu banyak pengalaman yang dikutip.

Roslan Haji Mohammed berkata...

sambungan,
Kalau anta nak maklumat lanjut, nombor ana 019-9866188.

AH CHAI berkata...

salam. saya belajar pada tahun 1989, tapi tak lama. pastu sambung belajar ke ukm. nota asal dari tahun 1989 pun ada lagi. bila terjumpa entri ni rasa rindu pulak nak bersama balik dengan tapak suci.
raya ni den balik, insya allah, he he.
http://pukulan-clans.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

SALAM

saya amat berminat untuk mempelajari ilmu silat tapak suci.Di manakah gelanggangnya dan bila latihan akan di adakan .Kalau boleh no tel guru yg mengajar.Minta jasa baik tuan2 sekalian.Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

SALAM

saya berminat untk mempelajari ilmu silat tapak suci.Pernah tengok dulu semasa sekolah menengah.Seentiasa mencari namun sekarang baru berjumpa blognya.Kalau tuan ada maklumat guru yg mengajar, minta di berikan kepada saya kerana saya amat berminat.
emailkan kpd :

sm_warisan@yahoo.com


2. berapa lamakah untuk khatam ( untuk membolehkan pesilat melakukan pukulan jarak jauh) sudah lama mencai ilmu sebegini.

Harap mendpt maklum balas.sekian
Sekian terima kasih

Ibnu Muhammad Al-Marbawi berkata...

Assalamualaikum semua. Ana pun pernoh belajar Ilmu Persilatan Tapok Suci nih. Maso tu depan rumoh Tok Wae Daud Tanjung Chat. Ana start belajar maso Form 4 dengan abe ana sebagai penjamin. Maso tu keno ado penjamin baru boleh belaja. 3 bulae ana gi kelih sajo sehinggolah pado satu malam, Tok Wae Daud panggil untuk ritual penerimaan. Maso tu Abe Dik yang activated ana.

Setelah beberapo lamo berlatih, berlaku kekecohan pasal 'gerok' & jurus bathin yang dikatokan ado unsur-unsur berkhodam. Ana cuba dapatkan penjelasan pado maso tu, tapi takdok sorang pun yang mampu memberikan jawapan yang jelas & pasti. So lebih 15 tahun ana tinggal. Sehinggalah beberapa tahun kebelakangan, ana berjumpa dengan beberapa orang guru, ustaz & ahli hikmah yang arif pasal benda ni. So sedikit sebanyak persoalan yang selamo ni menghantui ana dalam hal Tapok Suci, bahkan silat karomah ni mula tersingkap.

Nok tahu lebih lanjut silo rujuk blog ana di http://nuras-syifa.blogspot.com/

Ana kemudiannya telah di bawa oleh Super Senior dalam Tapok Suci ni, iaitu Wan Zil (Cikgu di Lipis, Pahang) berjumpo dengan Abe Aziz (JPJ) yang telah menjadi pewaris Tapok Suci mengantikan Ayoh Soh (adik Tok Wae Daud). Ana telah diijazahkan sebagai guru & diizinkan untuk mengajar & mengambil murid. Tapi sehingga sekarang, ana hanya ado sorang jah murid. Tu pun sebab Abe Aziz suruh ana ambik. Ado beberapo sebab ana tak mengajar & ambik murid sebenarnya.

Selain dari tu, ana jugok ado jumpo dengan orang lamo dalam Tapok Suci, tapi bukae dari gelanggang Tanjung Chat. Bohkan dia mendapat Tapok Suci dari orang lain yang dikatokan lebih senior dari Ayoh Soh. Sapo dio? Nok tahu hal yang lebih lanjut sila berhubung dengan ana atau mengikuti blog ana. No- H/set ana 012-9373110 (Fakhruddin ibn Mohammad Al-Marbawi)

mohammad berkata...

Assalamualaikum..
nama hamba mohammad faiz b ibrahim.hamba rsnya murid yg paling junior antara sahabat kekanda sekalian..hamba menerima amalan Jurus Batin Tapak Suci ini melalui seorang guru yang bernama Pok Su di Besut iaitu pada tanggal 2004 sehingga sekarang masih mengamalkannya. Setelah menerima jurus ini diri hamba telah byk berubah dengan takdir Allah taat. ingatkan jurus ini hanya segelintir sahaja yg mempelajarinya rupanya masih ramai senior2 yg mempeljarinya..Alhamdulillah, syukur.. ingin berkongsi pendapat dengan senior2 yg lebih berpengalaman..blh email hamba ayie_rotu@yahoo.com

GerakHaq berkata...

SalaamullaaHu 'alaikum.

AlhamdulillaaH. Rupanya ramai otai2 TS di seluruh negara. Satu sahaja nasihat ambo, huhuhu... Jagalah amalan TS ini dan jagalah 'niat'nya sehingga akhir kalam. Terdapat banyak rahsia di dalamnya.

WallaaHu a'lam.

abuumar wa 'abdurrahman berkata...

assalamualaikum wbt..

ahlanbikum...rakan seperuruan..ana menuntut di tanjung chat dr tahun 1995-1997..gerakan yang menarik cuma ana dah x beramal dah..rakan2 lain dr sekolah menengah ugama arab darul anwar seprerti:

ustaz nik bakri..
ustaz salahudn
ustaz fauzan dan farhan..
ustaz muhammad..
allahyarham ramli
ana sendiri..syed bakri.
dan banyak lagi..namun ana x tahu adakah mereka masih beramal..tak silap ana menuntut sehingga jurus bintang..yang membuat jurus setempat..

namun seperti sahabt2 di atas..kekeliruan berlaku apabila semacam ada unsur penyeruan..wallahu'alam.

namun jika ada apa2 perkembangan..jangan lupa khabarkan kepada ana 016-5463052 ustaz syed mohd bakri

Noh berkata...

sedih juga bila dengar..guru - guru tapak suci dah pergi...pun begitu ..saya pun dah tak beramal..lagi..dengan TS..tinggal kenangan..walaupun kertas photostate amalannya ada saya simpan hingga kini..

hanafi berkata...

salam...saya mminati silat ini..sy sdah blajar SILAT BATIN PUSAKA BUMI yg tok guruya ayah sya..tpi ayah sya mmbuang amlan itu krna ada unsul y x elok,dan shingga kni prsatuan itu tdak wujud lgi..jdi,,sya mahu mncuba silat ini...mnking tuan dpat mmberikan kpd sya krtas amalannya...hbungi sya d aminshamsulbahri@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Salam semua;
Dalam JBTS, tiada seruan. Kalau seru, mungkin semua ahli boleh dapat gerak jurus. Tapi tidak semua ahli dapat gerak jurus seni dan batin. Ada ahli lama yg hanya dapat seni, hanya dapat batin, tak ramai yg dapat dua-dua sekali. Yg tak dapat langsung pun ada. Tiada jampi serapah; hanya DOA.


Ahli dari 1984 hingga sekarang.
(maaf belum sedia utk tonjol identiti)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,
Ni kira mengimabau kenangan lalu nih..
Tahun 1998 dulu ambo start amil silat2 batin nih.
Tapak Suci ambik ngan abe haji, rumah kat jalan pekeliling, sebelah taman maju.
Sama cam tuan NOH, saya dah x amal dah tapi kertas photostat tu masih elok tersimpan.. :)

Tapi ambo konpius sikit, dulu kat tanjung chat ambo ada gak amik silat batin nih, tapi buke TS. ambo amik gi ko gelanggang Silat Zulfattah. Ko tempat dekat2. (lamo dah tinggal, gelanggang mlm jumaat, salah sore guru dia Ust di sekolah kenali rasonya). Katonya tok guru dah meninggal. Wallahuaklam..

Ingat dulu, time sparring sama2 sain.. pakat guno semua silat batin- TS,GS, Zulfattah, Slendang Merah ... memang kenangan hok x leh lupo sapa bilo2...:|

-A.M.B.O-

Hj.wan aziz berkata...

assalamualaikum kepada ahli seperguruan TS yang lama dan yang baharu. yang masih mengamalkan atau pun yang meninggalkan sementara. kita sebagai pewaris perguruan ilmu jurus batin tapak suci seharusnya tidak meninggalkan amalan dan hendaklah mendalaminya sekiranya masih samar pemahaman mengenai ilmu ini.saya masih ingat lagi kata kata mufti kelantan pada masa iti ia itu tuan guru Hj Wan Noor(penambang)" perguruan silat ini adalah umpama mutiara diantara perguruan silat yang ada" kerana inilah satu satu pusaka dan warisan peninggalan wali songo untuk menyambungkan perjuanganya.dan pesananya arwah Tok Wan Daud dan Ayah Soh (pemimpin Asal TS)jangan sekali kali berhenti mengamal dan berhenti mengajar walaupun tinggal satu orang murid. kelemahan kita memahami ilmu TS akan menyebabkan terjerumus kepada kesesatan hakikat dan tauhid.Amalkanlah ilmu dan berpeganglah pada jalan Allah pasti saudara semua akan mendapat menafaat daripadanya.

Tanpa Nama berkata...

assalamuaikum salam ukhuwwah sahabat sperjuangan
ambo masih baru dalm TS n lorni masih belajar lg wlaupon scra xlangsung...ambo diterima sbgai ahli TS oleh arwah ayah soh pd 1997(al-fatihah).terima kasih tak terhingga pd arwah..amanat abg aziz akan ambo semat dalam hati....ambo xsetuju angin bilo ade royat TS ni pkai seru...ambo xpernah seru khadam r jin2 ambo mintak doa kalu Allah izin syukur alhamd..harap dapat beza istilah seru(minta dr selain dr Allah SWT) dengan berdoa(minta dari Allah SWT).kalu ade salah silap harap tegur ambo budak baru belajar

-anak perantau-

Tanpa Nama berkata...

saya ingin belajar ilmu tapak suci ni..call saya ye 0132556962

Tanpa Nama berkata...

BILA DTGNYA KEBENARAN (AL HAQ)..MAKA LENYAPLAH KEBATILAN..

Mohd Shafiq bin Nordin berkata...

assalamualaikum..,
kepada ahli2 perguruan silat Tapak Suci samada yg lama atau pun baru,
saya berasal dari jb yg kini menjadi student politeknik di kok lanas, kelantan..sejak dulu lg saya sangat berminat untuk menuntut ilmu silat Tapak Suci ni, cuma masalahnya saya tiada info tentang dimana gelanggang/gurunya yg boleh saya datang berjumpa untuk mempelajarinya..
so saya berharap sangat sesiapa ahli/bekas ahli perguruan ini boleh memberikan maklumat tentang gelanggang/guru yang boleh saya ketemu...
harap sangat bantuan dari saudara2 sekalian,
sila hubungi saya: 013-4381851

terima kasih, assalamualaikum...

Jalanan Hamba berkata...

Ahli-ahli TS yang lama dan yang baru rasanya ingin juga mengetahui tentang perkembangan seni silat Zulfatah atau Zulfaqar. Sesiapa yang mempunyai maklumat tentang perkembangan silat ini walaupun bukan ahli TS bolehlah memberikan maklum balas tuan di entri yang bertajuk Silat Zulfatah atau Zulfaqar. Klik di sini

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum
kepada sesiapa yang ingin belajar Seni Tapak Suci sila cari Cikgu Soh atau Cikgu Zul, Pengkalan Datu Sering Kota Bharu. Selamat berguru.

Tanpa Nama berkata...

silat zulfatah adalah pecahan atau lebih tepat jelmaan tapak suci dengan beberapa tambahan. pengasas zulfatah adalah salah seorang murid tua tapak suci dari gelanggang Kok Pasir Tg Mas.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah...dan insyallah semua ahli Kebathinan Tapak Suci ini dapat berkumpul semula.

aRif Pasir...0122555260

Tanpa Nama berkata...

Slm...banyok pesanan dari arwah Pokcik Aswan ( Singapura )1990.

Tanpa Nama berkata...

Demo tahu ko ada website baru ttg tapak suci. Intronya amat mengujakan. Pakat tengok weh puak kita.

Illanie Ishak berkata...

Ada jugak dikalangan kita yang perasan tentang kewujudan laman web terbaru tentang Tapak Suci ni nampaknya. Harap dinda tidak tersilap teka. Tapi nak komen kene register kan? Dinda sendiri pon belum lagi mendaftar. Tengok la sikit masa lagi. Tapi entri Salam Pengenalan dia agak mengejutkan dinda kerana hampir kepada apa yang dinda harapkan.

Sama seperti post dinda dalam topik Silat Zulfatah atau Zulfaqar sebelum ini, diharapkan kewujudan web-web tentang Tapak Suci, yang lepas, terkini mahupun akan datang, diharapkan semuanya ke arah memartabatkan Perguruan Tapak Suci agar memberi manfaat kepada umat Islam seluruhnya.

Diharapkan juga, kemunculan dinda di sini, dan di mana-mana web berkenaan Tapak Suci tidak dicurigai kerana dinda beranggapan amat kecil bilangan Srikandi Tapak Suci yang masih ada.

Tanpa Nama berkata...

Dinda dr gelanggang mana dan tahun berapa terima.bukan apa nak tahu sebab rasarasa macam kenal

Tanpa Nama berkata...

Aslkm,, Nok minta no Abe Hj Wan Aziz..Wasalam

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak contact Wan Aziz cuba tanya Roslan Muhammad SM Vokasional. Tanah Merah

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..saya pun nak belajar..tolong bagitau saya kalau sapa2 tau email saya:utara_putera@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

A, E, U

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah...!!!
Saya sudah mengusai jurus indah tapak suci
Thanks buat tapak suci :-*

Tanpa Nama berkata...

Salam Ukhwah, Mat KL....Seni silat Jurus batin tapak Suci, amalannya dari awal hingga akhir mengandungi bacaan AlQuran dan zikrullah. Manakala doa diakhir sekali pengamalnya memohon kurniaan dari Ilahi agar dianugerahi rahmat dan nikmat yang bemanafaat kepada seluruh Umat Islam demi menegakkan DeenulIslam sebagai satu cara hidup yang diredhai Allah. Mohon Allah Berilah petunjuk jalan sebagaimana yang diberikan kepada Nabiyyin Siddiqin, Syuhadah dan Solehin.

Amalkanlah sehingga ke akhir hayat. SEMOGA SELAMAT DUNIA AKHIRAT.....

KeRiS pUsAkA berkata...

salam... Ambo oghe baru sgt dlm tapok suci....
ambo dok kt Skudai Jb...
kepada ahli tapak suci yang berada kt jb
bolehlah hubungiambo di 019-985 2812,sajer nk cari kenalan sesamo ahli ktsini....

nik ahmad berkata...

salam ukhwah PTS
ahli tapak suci taman tg chat dr tahun 93
0199397337

Nik berkata...

Diskusi tentang Persilatan Tapak Suci dengan Abang Mat malam ni di PCB...Sesiapa berminat sila hubungi Nik 0179411240

TUAN SARING berkata...

Assalamualaikum wbt...semua ukhwah yang dirahmati Allah swt.Sesuatu amalan hendaklah dengan ADA ILMU tentang amalan tersebut.Alhamdulillah bg saya Ahli baru TS ni setelah saya menyertai sebagai Ahli TS ni saya rasekan banyak perubahan yg saya terima ke arah kebaikan.dan banyak dapat membantu untuk kebaikan diri dan keluarga serta harta benda kita.Kalau nak sesuatu beramallah dengan penuh IKHLAS lillahitaala dan dengan Yakin.Kita kena sedar tentang kuasa yang yang MAHA AGUNG hanya pada Allah sahaja.Allah swt tidak akan mengurniakan sesuatu kepada kita jika kita tidak memohon padaNya dengan sungguh2 hati dan TAWADDUK serta bertawakkal padaNYa.Secara peribadi...amalan zikir TS ini tiada unsur SERU bahkan menjauhkan Makhlus halus dari kita.Amalan zikir ini untuk menambahkan taqarrub (mendekatkan)kita pada Allahswt.Setakat ini banyak memberi perubahan pada diri saya.Semakinsaya saya mengamalkan zikir TS ini semakin saya rase keberkesanan nya.IKHLAS SAYA KATAKAN LILLAHITAALA....ADA BANYAK HIKMAH DISEBALIK AMALAN ZIKIR TS INI.Samalah kite manfaatkan masa dn waktu kita yang dikurniakan oleh Allah swt yang bertempoh selama iqomah dan solat untuk berzikir pada Allahswt.Ada ganjaran yang menanti kita dunia dan akhirat...Ahli TS 2011.Anak Murid Abg Mad Johan.Wallahu A'lam

TUAN SARING berkata...

Semua umat islam kena ada amalan zikir TS ini.Kerana Zikir ini bukan calang2 zikir.Sesiapa yang sudah merasai kehebatan dan hikmah disebalik Zikir TS dia tahulah betapa hebatnya zikir TS ini.Semoga Allah neredhai guru2 yang menyampaikan Amalan zikir TS warisan wali 9 (songo)SUNAN AMPEL.RADEN FATAH .SUNAN BONANG .SUNAN GUNUNG JATI.SUNAN QUDUS.SUNAN GIRI.SUNAN MURYAPADA.SUNAN KALIJAGA .SUNAN DERAJAT.SUNAN TALEMBAYAT.semoga Allah merahmati roh kalian sentiasa dan juga MAULANA MALIK IBRAHIM DAN MAULANA ISHAK.ALLAHU AKBAR!!!!

Mat Noh berkata...

Assalamualaikum..laman web tapak suci nampak ada kat sini > http://www.tapaksuci.net/

Roslan berkata...

welcome to wonderful world of Tapak Suci to Tuan Saring. Salam Ukhuwwah. Roslan SM Vokasional TM

Roslan berkata...

Gembira melihat kemajuan perkembangan ahli TS. Beramallah dgn ikhlas n mengharapkan redha Allah. semoga Allah merahmati hidup kalian semua.

Tanpa Nama berkata...

Multaqa Ahli Tapak Suci di PCB 9 malam ini

Tanpa Nama berkata...

Tapak Suci is the best of martial art..,.,.
kapan niech ada kejuaraan Tapak Suci lagi.,.,.,.
I love Tapak Suci the Putra Ragirl..,.,.

Tanpa Nama berkata...

Tapak Suci perguruan terbilang

Tanpa Nama berkata...

assalaamualaikum.....untuk pengetahuan semua saudara seperguruan PERGURUAN SENI TAPAK SUCI.SEMUA AHLI TAPAK SUCI DI SELURUH NEGERI KELANTAN DIJEMPUT HADIR DI MAJLIS PERJUMPAAN AHLI TAPAK SUCI YG AKAN DIADAKAN PADA 5 SYAWAL AKAN DATANG,BERTEMPAT DI PONDOK TOK AYAH KEDAH KG PANCHOR KEMUMIN 16100 KOTA BHARU KELANTAN.Majlis bermula seawal jam 8:00 am.Diharap semua dapat menghadirkan diri.

Tanpa Nama berkata...

Untuk keterangan lanjut sila layari www.tapaksuci.net Assalaamualaikum warahmatullaahita'aalaa wabarokaatuh...

Tanpa Nama berkata...

HIMPUNAN PEWARIS PERGURUAN TAPAK SUCI 2011
Dijemput semua pewaris Tapak Suci
dari semua generasi & peringkat
5 Syawal 1432H
bermula 9.00 pagi
di Pondok Tok Ayah Kedah,Panchor,Kota Bharu.
anjuran tapaksuci.net 0139383377

Tanpa Nama berkata...

sila lawati facebook Pewaris Tapak Suci

Pewaris Tapak Suci (facebook) berkata...

Syukur Himpunan Pewaris Tapak Suci berjaya diadakan dengan jayanya....Semoga acara ini akan menjadi acara tahunan..Tahniah kepada pihak penganjur

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum! syor dan pandangan amba baiklah kiranya buat perjumpaan guru dan wakil guru pd hujung tahun ni untuk bina dan tubuh organisasi tersusun agar ianya nendapat rahmat dan restu Ilahi. Insaallah.

Pewaris Tapak Suci berkata...

Kita telah kehilangan Arwah Cikgu Wan Yusuf sebagai wakil guru. Walaupun begitu kita masih ada rakan seperguruan Cikgu Wan Yusuf iaitu Tuan Haji Hamat Shafie.

Dengan restu Tuan Haji Hamat Shafie, Guru Lama yang sentiasa hadir ke Gelanggang PCB untuk memberi sokongan. Orang lama, antara anak Kelantan pertama bersama Cikgu Wan Yusuf menerima ijazah Tapak Suci dari Pak Cik Aswan sendiri di Geylang, Singapura.

Gelanggang Tapak Suci PCB setiap malam sabtu
Guru : Haji Hamat Shafie
Ketua Jurulatih : Abg Mat Johan
Jurulatih : Hisham Gaban & Che Mud.
Hubungi
Ustaz Rahimi 0179051391
Ustaz Hasrizal 0179411240
Facebook : Pewaris Tapak Suci

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum
Salam seperjuangan..
Ambo nk tahu lbh lanjut psl ilmu tapak suci.
Adokah ilmu tapak suci samo dgn beladiri al haq/nasrul haq?

iaitu mengunakan "besi kursani" utk mengaktifkan aura di dlm badan?

adokah tapak suci pun ado ayat trun bisa?

SETARA GURU berkata...

AMBO RASO AMBO LAR HOK PERNOH AMAL DAN SETARA DGN GURU DI GLANGAN TANJUNG CHAT TAHUN 1986.GURU AMBO MASO TU ABG YA POMEN/MEKANIK.AMBO SKARANG DOK DI PASIR MAS.BULEH KO SAPO2 HOK ADO SALINAN LENGKAP TAPAK SUCI SHARE DGN AMBO SBBNYO BUKU AMBO HILANG.HARAP DIBANTU...

mohd izham berkata...

sayo nk join tpak suci blh kew tp sy xpndai silat?

Disqus for Jalanan Hamba