Selasa, September 14, 2010

Follower atau pembaca?

Tanya pada diri sendiri, anda ingin follower yang ramaikah atau ingin pembaca blog yang ramai? Pada asalnya follower adalah orang yang berminat dengan blog anda. Mereka akan sentiasa membaca blog anda dan seringkali mengikuti setiap entri terbaru anda.

Apa gunanya mempunyai follower yang ramai sampai beribu-ribu sedangkan yang berkunjung ke blog anda amatlah sedikit.

Bagi aku, aku nakkan blog aku mempunyai ramai pembaca. Bilangan follower yang sedikit tidaklah menjadi masaalah. Tetapi jika ramai yang follow sahaja tetapi selepas follow, tidak pernah lagi berkunjung kembali dan membaca apa-apa entri terbaru, sudah tentulah follower yang ramai itu tidak membawa apa-apa makna.

Tetapi bagi mereka yang ingin menjadi follower blog aku amatlah dialu-alukan dan yang sudah menjadi follower, aku mengucapkan berbanyak terima kasih.. Sayang anda semua.. he he he...

Terbaca blog saudara Hakimi di http://www.mkhakimi.com yang bertajuk Follower, pentingkah? Aku amat bersetuju dengan pendapatnya bahawa bilangan follower sebenarnya tidaklah begitu penting.. ia cuma sekadar mempopularkan sesuatu blog sahaja. Sebab ada orang yang hanya "sekadar follow dengan harapan blog dia di follow balik? Macam "ko follow aku, aku follow ko". Sekadar untuk meramaikan jumlah follower di blog nya".
Percaya atau tidak, ada di antara follower anda hanya follow semata-mata dan tidak pernah ambil tahu pasal updated post anda.

Ini pula berdasarkan pengalaman aku kat blog aku ni yang sedang anda baca sekarang ini. sebahagian besar pelawat yang berkunjung ke blog aku setakat ni datangnya dari google search dan yang selebihnya lagi (semasa aku aktif blog walking) datangnya dari shoutbox kerana membalas kunjungan. Yang datang dari shoutbox pun aku rasa jarang yang baca cuma datang sekadar untuk menulis di shoutbox.

Tapi itu tidak mengapa. Semakin ramai kunjungan maka semakin tinggi traffik blog. Sebelum aku meletakkan kotak jerit, 100 % datangnya dari enjin carian seperti google search.

Bergantung semata-mata kepada shoutbox pun tidak boleh juga, kerana ia memerlukan kita aktif sepanjang masa dalam blog walking. Ada hari yang kita slow maka slowlah trafiknya. Ini kerana pembaca sebenar bukannya datang dari shoutbox atau blog walking. Sekadar untuk memperkenalkan blog bolehlah.

Berdasarkan pengalaman aku, ada dua kategori yang menjadi pembaca blog aku.

Yang pertamanya ialah mereka yang datang dari google search atau enjin carian yang lain. Mereka ini mungkin betul-betul ingin membaca tajuk yang aku tulis berdasarkan pencariannya atau mungkin terbaca tajuk yang aku tulis semasa mencari tajuk yang lain. Sebabnya di antara komen-komen yang aku dapat dari tajuk yang aku tulis tu, banyak juga dari anonymous. Mereka ni tak ada blog pun.

Sebagaimana mereka mencari di google, aku pun begitu juga. Tentang memfollow blog ni, aku akan follow blog yang aku tertarik sahaja. Sebab selepas follow aku boleh lihat di papan pemuka blogspot (bloger dashboard) mana-mana entri terkini dari blog yang aku follow.

Yang keduanya ialah mereka yang menjadi follower aku. Sebagaimana yang telah aku ceritakan di atas tadi, follower ialah orang yang berminat dengan blog kita. Kalau kita menggunakan teknik "ko follow aku, aku follow ko" bagi meramaikan follower, maka kita tidak akan mendapat pembaca yang sebenar.

Oleh itu aku pun tak kisah samada orang hendak follow atau tidak blog aku ni. Tapi jika anda berminat dengan blog aku ni, kau followlah aku supaya kau dapat tahu entri terbaru aku kat dashboard blog kau. he he.

Setakat ini statistik menunjukan sebahagian besar pengunjung blog aku datangnya dari Enjin Carian. seperti google, yahoo dan sebagainya. Oleh kerana aku seorang yang sibuk juga maka aku tidak boleh melakukan blogwalking sepanjang masa. jadi aku perlu bergantung kepada tajuk-tajuk yang aku tulis.dan perlu memahami kehendak pembaca di luar sana, apakah yang sedang mereka cari. Dan aku pula hanya memberi sekadar yang termampu. Sekiranya mereka berminat dengan tajuk-tajuk yang aku tulis maka mereka boleh follow.

Selamat membaca dan memfollow blog aku sekiranya berminat he he...

Enhanced by Zemanta

2 ulasan:

Aniza berkata...

salam

saya setuju dengan pandangan yang dilontarkan saudara. pembaca yang aktif itu lebih penting. ramai sekadar follow tetapi bukan pembaca aktif.

Cik tikah berkata...

betul!! pembaca lagi penting dari follower. happy blogging :)

Disqus for Jalanan Hamba