Ahad, September 13, 2009

Amalan di bulan puasa berdasarkan hadith nabi S.A.W

Antara amalan-amalan di bulan puasa berdasarkan hadith nabi S.A.W adalah sebagaimana berikut;



Happy RamadanImage by Ranoush. via Flickr
1- Membaca Al-Quran.

Bulan Ramadhan adalah bulan al-Quran sesuai dengan sunnah Nabi s.a.w. Ibnu Abbas RA berkata; "Nabi (Muhammad SAW) adalah orang yang paling dermawan diantara manusia. Kedermawaanya meningkat saat malaikat Jibril menemuinya setiap malam hingga berakhirnya bulan Ramadhan, lalu Nabi membacakan al-Quran dihadapan Jibril. Pada saat itu kedermawaan Nabi melebihi angin yang berhembus."



 2.Berdo'a ketika berbuka puasa.

Abu Hurairah r.a berkata: bersabda Rasulullah s.a.w: Ada tiga golongan yang tidak akan ditolak do'anya, mereka itu adalah: orang puasa ketika berbuka, doa pemimpin yang adil dan doa orang yang teraniaya". 





Tasbeeh
3.Menghidupkan malam ramadhan (solat, zikrullah dan sebagainya)

Solat Tarawih hukumnya sunat menurut kesepakan para ulama. Hadits-hadits yang menerangkan tentang qiyamullail adalah : Sabda Rasulullah s.a.w: "Barang siapa menghidupan malam Ramadhan dengan penuh keimanan dan harapan mendapatkan ridho Allah s.w.t semata, niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lampau".
Abu Hurairah r.a meriwayatjkan bahwa Rasulullah s.a.w. senang menghidupkan bulan Ramadhan dengan melaksanakan qiyamullail dengan tidak memaksakannya kepada para sahabat untuk melaksanakannya dan bersabda:" Barangsiapa yang melaksanakan Qiyamullail pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan harapan niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lampau.


4. Berlomba-lomba dalam bersedekah.

Hendaknya berusaha untuk selalu memberikan ifthar(berbuka) bagi mereka yang berpuasa walaupun hanya seteguk air ataupun sebutir korma sebagaimana sabda Rasulullah yang berbunyi:" Barang siapa yang memberi ifthar (untuk berbuka) orang-orang yang berpuasa maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa tanpa dikurangi sedikitpun". (Bukhari Muslim)
Diriwayatkan dari Ibnu Abbas yang artinya:" Rasulullah orang yang paling dermawan terlebih ketika berjumpa dengan malaikat Jibril dan malaikat Jibril selalu menemuinya setiap malam di bulan Ramadhan hingga akhir bulan itu." (HR Bukhari)



RaMaDaN KaReEeM!!Image by Za3tOoOr! via Flickr
5. I`tikaf di Sepuluh Hari Terakhir Bulan Ramadhan.

Diriwayatkan dari `Aisyah r.a. bahwasanya Nabi Muhammad saw selalu beri`tikaf di malam sepuluh terakhir bulan Ramadhan hingga ajal menjemputnya, kemudian sunnah ini dihidupkan lagi oleh isteri-isteri Rasulullah selepas kematiannya" (Bukhari Muslim).


6. Menjauhi Larangan Agama

Antara contoh larangan agama ialah berdusta. Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa tidak meninggalkan perkataan dusta dan ghibah maka tiada ertinya di sisi Allah baginya berpuasa dari makan dan minum" (HR: Bukhari).










Reblog this post [with Zemanta]

Tiada ulasan:

Disqus for Jalanan Hamba