Isnin, Februari 25, 2013

Cerita Si Kaki Pancing Yang Berjanji



Pada suatu hari, Si kaki pancing telah berjanji untuk memberikan umpan yang terbaik kepad ikan-ikan pancingannya. Dalam diam-diam dia juga telah berjanji pada dirinya untuk menangkap sebanyak mungkin ikan.

Bermula dari janjinya itu, Si pemancing pun berusahalah untuk mengotakan janjinya demi untuk mendapatkan sebanyak mungkin ikan-ikan tersebut. Ini kerana jika mengena, ikan-ikan tersebut akan dibakar dan diratah sesuka hatinya. Pulangan dan keuntungan yang bakal diterima jauh lebih banyak dari harga umpan dan kail tersebut.

Untuk dijadikan cerita, ikan-ikan pancingannya semakin hari semakin terbiasa dengan umpan-umpan dan teknik yang digunakan. Manakala si kaki pancing pula tidak menyedari yang ikan-ikan pancingannya sudah mula cerdik dan pandai memakan umpan.

Ikan yang cerdik itu rupa-rupanya tidak terus menelan umpan tersebut, sebaliknya ia hanya menggigit dan mematut umpan tersebut sedikit demi sedikit sehingga habis. Tinggallah kail tersebut tanpa umpan dan si kaki pancing tersebut gagal mendapatkan tangkapan... Sekianlah cerita si kaki pancing yang berjanji.

Tiada ulasan:

Disqus for Jalanan Hamba