Ahad, Disember 12, 2010

Iman, amal dan perjuangan Islam perlu ilmu yang hakiki

Kehidupan manusia itu sekurang-kurangnya merangkumi 3 perkara iaitu keyakinannya, perkerjaannya dan perA green version of http://commons.wikimedia.or...Image via Wikipediajuangannya. Melalui keyakinannyalah maka perkerjaannya dilakukan. Dan melalui perkerjaannyalah maka matlamat dan arah tujunya diperjuangkan.

Ketiga-tiga perkara ini iaitu keyakinan, perkerjaan dan perjuangan hendaklah berdasarkan ilmu yang sebenar dan sebetulnya barulah mereka akan mencapai kejayaan yang sebenar.

Keyakinannya yang berdasarkan ilmu yang sebenar itulah keimanannya yang hakiki. Kalau hanya keyakinannya sahaja yang kuat tetapi yakinnya adalah terhadap sesuatu yang salah, maka susahlah untuk dirinya memperbetulkan dirinya kerana telah yakin terhadap pegangannya walaupun salah.

Selepas iman ialah amal. Amal yang soleh ialah perkerjaannya yang baik dan betul. Ianya juga perlu berdasarkan ilmu yang betul barulah perkerjaannya menjadi betul. Kita perlu memperbetulkan diri ertinya kita perlu memperbetulkan segala-gala yang tidak betul dalam diri kita termasuklah perbuatan dan perasaan yang terdapat dalam hati. Sesungguhnya Allah Taala lebih memandang hati kita dari yang lain.

Bagi seorang Islam, iman dan amal masih belum mencukupi jika tidak disertai dengan perjuangan. Perjuangannya juga hendaklah berdasarkan ilmu yang hakiki iaitu selaras dengan kehendak Islam. Setiap orang Islam perlu ada perjuangan Islam di dalam dirinya. Dan semangat ini hendaklah sentiasa terbentuk dan dibangkitkan sepanjang masa. Umat Islam yang lemah ialah umat Islam yang tiada semangat perjuangan Islam.

Enhanced by Zemanta

1 ulasan:

Seri Bahasa berkata...

sayangnya zaman sekarang ramai berjuang kerana melebihkan kepentingan peribadi. soal halal haram dipinggirkan demi kepuasan nafsu.

Disqus for Jalanan Hamba