Sabtu, Ogos 29, 2009

Perbezaan Allah dan Tuhan



Petikan dari sebuah laman web;

"Allah is the proper name of the One True God. Nothing else can be called Allah. This term has no plural or gendfer, which shows its uniqueness when compared with the word ‘god’, that can be made plural, gods; or feminine, goddess. It is a known fact that every language has one or more terms that are used in reference to God and sometimes to lesser deities. This is not the case with Allah."

Petikan di atas bagus sekali dan begitu menyampaikan kepada maksud yang dikehendaki. Ianya jelas menunjukkan perbezaan di antara Allah dan Tuhan. Jangan menganggap 2 perkataan ini sama sekaligus menggunakannya dalam kehidupan. Sebabnya Allah ialah perkataan yang lebih khusus manakala tuhan ialah perkataan yang lebih umum. Untuk menghuraikan perbezaan 2 perkataan ini lebih mudah dijelaskan melalui petikan bahasa inggeris seperti di atas.

Allah ialah perkataan yang tidak boleh menerima plural (Kata jamak / ramai) dan juga tidak boleh menerima jantina (lelaki atau perempuan). Berbeza dengan perkataan tuhan dimana ianya boleh disebut dalam keadaan plural. Dalam bahasa inggerisnya disebut gods. Perkataan tuhan juga boleh disebut dalam keadaan perempuan. Dalam bahasa inggerisnya disebut goddess.

Ramai mendakwa menyembah tuhan yang satu, namun ini belum jelas kerana tidak ditentukan zat yang manakah yang menjadi sembahan itu.

Kita seharusnya menyeru dengan namaNya Ya Allah. Jangan sesekali memanggil Ya Tuhan ! . Kerana perkataan tuhan itu umum, boleh merujuk kepada mana-mana sembahan manusia. Tetapi perkataan Allah akan terus merujuk kepada Yang Empunya Zat Yang kita sembah itu.

Kesimpulannya God atau Tuhan tidak boleh diterjemahkan Allah. Begitu juga Allah tidak boleh diterjemahkan Tuhan. Sebab Allah ialah nama bagi satu Zat yang menjadi sembahan orang-orang Islam. Manakala setiap penganut agama yang lain memilih zat yang lain untuk menjadi sembahan mereka. Setiap agama mempunyai persepsi yang berbeza tentang siapakah Tuhan. Sekian..

Tiada ulasan:

Disqus for Jalanan Hamba